اولین گام کلیدی در نگارش مقاله

نگارش مقاله یک فرآیند تخصصی برای ارائه مطالب علمی در یک قالب استاندارد و مشخص شده است. پژوهشگر قبل از اقدام به نگارش مقاله میبایست از اصول نگارش، رفرنس دهی، بخش بندی مقاله و ترتیب ارائه مباحث در قالب یک پژوهش علمی اطلاع داشته باشد. این فرآیند برای نوشتن مقاله از پایان نامه نیز یکسان بوده و بر خلاف باور بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران، کپی کردن بخش های مختلف پایان نامه در قالب یک مقاله علمی نیست. نگارش مقاله با هدف تقویت رزومه تحصیلی، بهبود رزومه شغلی، پذیرش دکتری و اپلای انجام می شود. پژوهشگر قبل از اقدام به نگارش مقاله باید هدف خود از چاپ مقاله را مشخص کند. چرا که ژورنال مورد نظر و دلیل اصلی دانشجو برای چاپ مقاله تعیین کننده نوع نگارش مقاله خواهند بود. برای مثال دانشجویی را در نظر بگیرید که قصد پذیرش و اپلای تحصیلی را دارد. این دانشجو برای تقویت رزومه غالبا نیاز به نگارش مقاله ISI و یا  SCOPUS ترجیحا با ایمپکت بالا (Impact) دارد. این بدین معنا است که در فرآیند نگارش مقاله، تمامی فاکتورهای مورد تایید نشریات ISI و SCOPUS باید رعایت شود. اگر استانداردهای نگارش مقاله کمتر از سطح علمی و تخصصی این ژورنال ها باشد، به احتمال زیاد مقاله رد (Reject) خواهد شد. حال شخصی را در نظر بگیرید که برای بهبود رزومه شغلی خود نیاز به نگارش مقاله یا نوشتن مقاله از پایان نامه داشته و قصد دارد یک یا چند مقاله علمی-ترویجی در ژورنال های داخلی چاپ کند. در همین راستا قطعا نحوه نگارش مقاله، استانداردهای نگارشی، هزینه و مدت زمان آماده سازی آن با مثال قبلی تفاوت فاحشی خواهد داشت. بنابراین نگارش مقاله و نوشتن مقاله از پایان نامه باید کاملا مبتنی بر هدف دانشجو از چاپ مقاله باشد.

موسسه ماد دانش پژوهان با در اختیار داشتن تیمی متخصص (بیش از 8000 دانشجو و فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته ها و گرایشات مختلف) آماده ارائه خدمات در زمینه نگارش مقاله ISI, SCOPUS, ISC، علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی، کنفرانسی و علمی-تخصصی به شما دانشجویان عزیز می باشد.

 

 

 

نوشتن مقاله از پایان نامه فرآیندی پژوهش محور و تخصصی

فرآیند نوشتن مقاله از پایان نامه، مدت زمان استخراج و کیفیت مقاله نگارش شده فاکتورهای مهمی هستند که ارتباط مستقیمی با کیفیت پایان نامه دانشجو دارند. فرآیند نوشتن مقاله از پایان نامه کمی با نگارش مقاله از صفر تا صد تفاوت دارد. زمانی که هدف از کار پژوهشی برای دانشجو مشخص شد، آنگاه وی می تواند اقدام به نگارش مقاله از صفر تا صد نماید. ولی این فرآیند برای نوشتن مقاله از پایان نامه کاملا متفاوت است. در این حالت، کیفیت و محتوای پایان نامه تعیین کننده کیفیت مقاله و نوع ژورنالی است که قرار است مقاله در آن چاپ شود. برای مثال فرض کنید شما قصد نوشتن یک مقاله از پایان نامه تان را دارید. بر اساس بررسی های انجام شده مشخص می شود که پایان نامه شما از نظر ادبیات موضوع، تحلیل های آماری و بحث و نتیجه گیری محتوای قوی ندارد. در نتیجه مقاله استخراج شده نیز کیفیتی مشابه پایان نامه شما داشته و از نظر محتوایی در همان سطح پایان نامه باقی خواهد ماند.

در زمان نوشتن مقاله از پایان نامه، اگر قصد چاپ آن در ژورنال ISI و یا SCOPUS دارید، باید ارزیابی کنید آیا کیفیت پایان نامه شما در سطح این ژورنال ها هست یا خیر. لازم به ذکر است برخی از پژوهشگران می توانند با استفاده از روشهای مختلف مقاله ای که از پایان نامه با کیفیت پایین استخراج شده است را بهبود ببخشند و سطح آن را تا ISI, SCOPUS ارتقا دهند. در این روش زمانی که پژوهشگر فرآیند نوشتن مقاله از پایان نامه را به اتمام رساند، شروع به ارزیابی نقاط ضعف مقاله بر اساس ژورنال مورد نظر میکند. بعد از بررسی مشخص می شود که مقاله نگارش شده در یک یا چند بخش مانند حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار تحلیل آماری، ادبیات موضوع به روز، رفرنس دهی، بحث و یا نتیجه گیری مشکل دارد. در صورتی که بدون تغییر در ساختار و ماهیت پژوهش بتوان این بخش ها را بهبود داد، پژوهشگر اقدام به نگارش مقاله جدید خواهد کرد. موسسه ماد دانش پژوهان با بیش از 18 سال سابقه در فرآیند نگارش مقاله، نوشتن مقاله از پایان نامه و استخراج مقاله از رساله دکتری توانسته است کمک شایانی به دانشجویان در جهت تقویت رزومه تحصیلی و شغلی آنها بنماید.

 

 

 

 

نگارش پروپوزال دکتری و ارشد، سنگ بنای پایان نامه و رساله

نگارش پروپوزال دکتری و ارشد به معنای ارائه طرح پیشنهادی تحقیق برای رساله و پایان نامه است. پروپوزال توسط دانشجو به اساتید راهنما و مشاور ارائه شده و در مقطع دکتری بر خلاف کارشناسی ارشد نیاز است که دانشجو از پروپوزال خود دفاع کند. نگارش پروپوزال دکتری بر خلاف باور برخی از دانشجویان به هیچ وجه کار راحتی نبوده و بسیار تخصصی و دقیق است. در حقیقت پروپوزال پایه و اساس پایان نامه و یا رساله شما در مقاطع ارشد و دکتری را شکل می دهد. اگر نگارش پروپوزال شما بصورت غیر تخصصی صورت پذیرد، در نهایت خروجی کار پایان نامه و یا رساله ای ضعیف، غیر قابل استفاده و بی کیفیت است.

نگارش پروپوزال دکتری خصوصا برای دانشجویانی اهمیت پیدا می کند که در نهایت به دنبال نوشتن مقاله از رساله خود بوده و قصد چاپ یک یا چند مقاله در یک یا چند ژورنال ISI, SCOPUS را دارند. بنابراین اگر اولین گام که نگارش پروپوزال دکتری و ارشد است قوی و محکم برداشته نشود در نهایت این موضوع روی فرآیند پژوهش، خروجی نتایج، قابل اطمینان بودن داده ها، امکان نوشتن مقاله از پایان نامه و چاپ مقاله ISI, SCOPUS تاثیر منفی خواهد داشت. همواره به دانشجویان توصیه می شود از اساتید و افراد متخصص در فرآِیند نگارش پروپوزال دکتری و ارشد بهره ببرند تا فرآیند پژوهشی آنها در نهایت کیفیت و ساختار مناسبی پیدا کند. موسسه ماد دانش پژوهان با سابقه ای درخشان در این زمینه و بهره گیری از اساتید و دانشجویان متخصص، خدمات مشاوره، اصلاح و نگارش پروپوزال دکتری و ارشد را در تمامی رشته های دانشگاهی با ضمانت برای شما دانشجویان گرامی فراهم می کند.